Régóta gondolkodtam azon, hogyan lehetne olyan mosószert előállítani, ami olcsó, környezetbarát és garantáltan nem rohad le tőle a bőrünk. Nagy kérdés volt számomra az is, hogy miért is használjuk tulajdonképpen az öblítőt. Elég furi gondolat az, hogy kemikáliát használok arra, hogy egy másikat kiöblítsek a ruhákból. Amíg korábban sok műszálas ruhát hordtunk, addig az antisztatizálás szempontjából volt némi létjogosultsága, mára azonban ez sincs. A jó illat is megtévesztő, hiszen a gyári öblítők mesterséges aromaanyagokat tartalmaznak, amiknek belégzése nem kifejezetten ajánlott. Az aztán meg pláne betette az ajtót, amikor az újszülött gyerekem kiragyásodott az öblítőtől (amit ugye már nem öblítünk ki a ruhákból). Az sem igaz továbbá, hogy pihe-puha lesz a ruha. Nekem mind olyan volt, mintha kartonpapírból lett volna.

Így tehát elhatároztam, hogy változtatok a mosási szokásaimon. Először elhagytam az öblítőt. Egyáltalán nem hiányoztak a mesterséges illatok. Helyette inkább tettem a vasaló víztartályába pár csepp levendulaolajat, ami nem csak illatosítja a ruhákat, de fertőtlenít is, akárcsak a gőzölős vasalás, továbbá távol tartja a molyokat, tetveket, bolhákat, stb. A végső megoldás azonban a 20%-os ecet lett. Minden mosáshoz használok kb. 2-3 cl ecetet. A szaga ebben a mennyiségben nem érződik, viszont oldja a ruhákban a vízkövet és tartósítja a színeket.

A második kísérlet a mosódió bevezetése volt. Ez eleinte még tetszett is (elképesztő puhák lettek a ruhák), de hamarosan azt tapasztaltam, hogy - hozzáadott fehérítő ide vagy oda - a fehérek szürkék lettek, a sötét ruhák pedig büdösek. Ekkor komoly internetes böngészés után kiokosodtam a házilag készíthető mosószerek témakörében és meg is főztem az első adagot. Abszolút beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A durvább foltokat pedig érdemes mosás előtt epeszappannal bedörzsölni.

A saját gyártású mosószerem receptje tehát a következő:

Egy nagy fazékba öntök 3 liter vizet, amibe sajtreszelővel egy darab mosószappant belereszelek. Hozzáadok még 3 púpozott evőkanál mosószódát és két evőkanál bóraxot. Az egészet addig főzöm, amíg a szappan felolvad, majd hagyom kihűlni, miközben többször kézi habverővel átkeverem. Végül a jól felkevert és kihűlt mosószert flakonokba töltöm. Én erre a célra kiürült mosószeres flakont használtam. Nem árt tudni, hogy művünk szét fog válni, illetve kicsit kocsonyás is lehet. Éppen ezért a mosás előtt jól felrázom, teszek másfél-két kupakkal az adagolóba és már mehet is a bio-mosás.

Fénykép1104.jpg

Azt olvastam egy blogban, hogy mielőtt az ember ilyen mosószert kezd el használni, érdemes átmosni a mosógépet a következő módon: az üres gépbe öntsünk két liter 20%-os ecetet, majd indítsunk el egy rendes mosást 90 fokon. Ez leoldja a vízkövet és kifertőtleníti a bepenészedett részeket is.

Mindent összevetve, a három liternyi mosószerem nem került 500 Forintba. Az alapanyagokat beszerezhetjük bioboltokban, háztartási boltban, dm-ben és a bóraxot a gyógyszertárban. 3 liter mosószer nagyon sokáig elég, úgyhogy nem kell kéthetente mosószert főzögetni. Ha pedig van hol tárolni, akkor érdemes mindjárt nagyobb mennyiséget csinálni.

A bejegyzés trackback címe:

https://teres.blog.hu/api/trackback/id/tr704890156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása