teres 2012.11.30. 09:07

Kenyér

Kenyeret már évek óta sütök. Nyáron nem szoktam, mert amúgy is meg lehet főni a lakásban, nem vágyom még a sütő melegére is. De október, november tájékán mindig nagyobb mennyiségű lisztet és szárított élesztőt veszünk, amiből aztán nagyon finom kenyerek készülnek. Én alapvetően Jamie Oliver kenyérreceptjéből dolgozom, azt variálom hangulatom szerint. Be szoktam tárazni mindenféle magokból, zabpehelyből és van egy-egy kiló nem fehér búzalisztem is (rozs, zab, teljes kiőrlésű, stb.). Ezeket fehér liszttel szoktam keverni, mégpedig igen prózai okokból: először is nagyon drága kenyerek lennének, ha csak ebből készülnének, másrészt az egyetlen csak rozslisztből készült kenyeremmel embert lehetett volna ölni. Sajnos, a fehér liszt elkerülhetetlen, ha azt akarjuk, hogy megkeljen a kenyér. Szoktam venni napraforgó magot, kölest (ezt meg kell előbb főzni), más magokat, amikkel aztán tovább lehet gazdagítani a kenyeret. A variációknak csak a fantáziánk szabhat határt. Szerintem még soha nem csináltam két egyforma kenyeret.

Kenyeret készíteni nem nagy ördöngösség és nagyon nagy sikereket lehet vele aratni. Nem is beszélve arról az isteni kenyérillatról, ami sütés közben a lakásban kering. Nem hasonlítható semmihez. Érdemes megpróbálni!

Elöljáróban elmondom, én nem szeretem az agyonpumpált, felfújt kenyereket. Szeretem, ha masszív, de nem fullasztó. Azt sem szeretem, ha túlsül. Tehát, ha valaki ezt nem így szereti, akkor ne ezt a receptet kövesse.

A gyúródeszkára szitálok fél kiló fehér lisztet (vagy fele-fele arányban fehér liszt és mondjuk rozsliszt keverékét). Az is jó, ha a lisztet előbb kicsit meglangyosítjuk (Stahl zacskóstul berakja a mikróba). Hozzákeverek egy csapott evőkanál sót. Három deci langyos vízhez két zacskó szárított élesztőt és egy evőkanál cukrot keverek, megvárom, míg felfut (legalább egy kicsit, hogy lássuk, működik-e egyáltalán). Ha feljött, a lisztkupac közepébe ásott lyukba apránként beleöntöm, miközben egy villával fokozatosan hozzádolgozom a lisztet. Óvatosan elkezdem gyúrni, hogy a folyadék ne folyjon ki oldalt. Ha túl lágy, adhatunk még hozzá lisztet, ha kemény, akkor apránként vizet dolgozunk még bele. Legalább öt percig dagasszuk a tésztát, amíg rugalmas és lágy nem lesz. Lisztezzük be a deszkát , tegyük rá a cipót, a tetejére szórjunk lisztet, takarjuk le tiszta konyharuhával. Ha nem elég meleg a konyha, tegyük a tésztát meleg helyre. Kelesszük a tésztát a kétszeresére (ez úgy 45-60 perc szokott lenni). Újra gyúrjuk át, hogy kinyomkodjuk belőle a levegőt (kb. fél perc gyúrás), majd egy kiolajozott kenyérformába tegyük bele. Én erre egy magas falú, kb. 10x20 cm-es sütőformát használok (biztos van valami neve ennek a fajtának), de lehet simán egy belisztezett tepsire is tenni. Újra letakarom és újabb 45-60 percen át kelesztem. Közben a sütőt előmelegítem 200-220 fokra és az aljába teszek egy fazékban vizet, hogy begőzölje a sütőt. Ha megkelt a tészta, berakom a sütőbe és 10 percig sütöm, majd kiveszem a vizet, lejjebb veszem 180 fokra a hőmérsékletet és így sütöm tovább. Általában 30-40 perc múlva nézem meg először. Kiveszem, megkopogtatom az alját, és ha kong, akkor jó. Rácsra teszem hűlni. Frissen, langyosan is nagyon finom, de könnyebb úgy szeletelni, ha már kihűlt.

Fénykép1305.jpg

Ma egyébként hagymásat sütöttem. Szerintem kevés lett az egy hagyma bele, úgyhogy legközelebb két fejet adok hozzá. A hagymát apró kockára vágom és aranybarnára dinsztelem. A fent leírt hozzávalókhoz keverem és ennyi. Mostanában a sima liszthez keverek még kb. két marék zabpelyhet is. De a legnagyobb újításom az, hogy a tésztába kb. fél kávéskanál őrölt lepkeszegmagot keverek. Nagyon finom ízt ad a kenyérnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://teres.blog.hu/api/trackback/id/tr284938232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása