teres 2012.10.29. 10:00

Tökös

Így október végén, november elején legnagyobb örömömre beindul a sütőtök szezon. Egyrészt nagyon dekoratív dolog a tök, másrészt pedig rengeteg módja van a felhasználásának, mégpedig igen ízletes módja. A minap kérdezte egy barátnőm, hogy tudok-e jó sütőtökös muffin receptet. Ez önmagában nem lenne nagy kihívás, mert annyi ilyen recept van a neten, mint égen a csillag, csakhogy az ő kisfia tejérzékeny (és tojás is, de anélkül aztán már tényleg lehetetlen muffint sütni). Szerencsére találtam tejmentes muffin receptet, amit kipróbáltam és nagyon finomnak találtatott, de nem lennék én e poszt írója, ha ezen is nem változtattam volna egy kicsit. Az eredeti recept a következő oldalon olvasható:http://www.nosalty.hu/recept/sutotokos-muffin.

Aki nem akar kattintgatni, annak leírom a receptet ide. A sütőt 190 fokra előmelegítem. 250 g megsütött és pürésített sütőtökhöz hozzákeverek 2 tojást, 80 ml olívaolajat. 150 g átszitált finomliszthez hozzákeverek 150 g barna cukrot, 1 kk fahéjat (annyi megjegyzéssel látnám el, hogy én egy kávéskanál fahéj helyett kb. 2 teáskanál karácsonyi mézeskalács fűszerkeveréket tettem bele, hogy még ízletesebb legyen), egy csomag sütőport és egy csipet sót. A szárazanyagot végül hozzákeverem a nedveshez, majd papírral kibérelt muffin sütőformába kanalazom, lyukanként 2/3-ig. 18-20 perc alatt (tűpróbát végezzünk!) megsütöm. Rácson hagyom kihűlni.

A fűszerkeverékről még fogok bővebben szólni egy karácsonyi posztban.

Továbbá: nekem nem volt elég édes. De ezen nem úgy változtattam, hogy több cukrot tettem bele, hanem úgy, hogy csináltam rá egy krémet.

A sütőtökös muffin tetejére való krém receptje a következő: 125 g puha vajat habosra keverek 100 g porcukorral, majd belereszelek két teáskanálnyi friss gyömbért és ízlés szerint citromhéjat, végül a robotgéppel hozzákeverek 200 g natúr vajkrémet (vagy mascarponét). Nevezzetek perverznek, de én a tiramisúhoz is és az ilyesmihez is natúr tejszínes vajkrémet használok, mert az nagyon enyhén sós (amit elnyom a cukor), így kihozza jobban az ízeket. És az enyhe savanykássága is jót tesz a dolognak. Aki ezt nem szereti, az értelem szerűen használjon mascarponét, mert annak teljesen semleges az íze.

Fénykép0993.jpg

Ha már tök és mindenszentek, akkor egy tökfejet is muszáj volt gyártani. Anyósoméknál voltunk a héten és tengernyi felszabadult időmben ilyenekre vetemedtem. Ahogy most elnézem, inkább vidám lett, mint ijesztő, úgyhogy aligha fognak elmenekülni a rossz lelkek.

Fénykép1036.jpg

De aki még nem látta volna a horgolt tökeimet, annak még egyszer ideszerkesztem a fotót róluk.

Fénykép0931.jpg

A sütőtökös receptek másik nagy ásza a sütőtök krémleves. Az eredeti verziót a nővérem tanulta egy ázsiai utazása alkalmával. Ő sem volt képes pontos recepttel előállni, mindig érzésre csinálja, akárcsak én. Úgyhogy most is olyan leírást tudok csak adni, ami "iránymutató".

Veszek egy 1-1,5 kilós sütőtököt, kimagozom, meghámozom, kockákra vágom. Beledobom egy fazékba és annyi vizet öntök rá, hogy ellepje (picit többet). Dobok bele egy zöldségleves kockát, sót, borsot, csipetnyi csilit (cayenne borsot pontosabban), belereszelek 1-2 cm friss gyömbért, beleszórok egy teáskanál koriander magot, 2-3 gerezd zúzott fokhagymát és elkezdem főzni. Először felforralom, majd takarékon addig főzöm, amíg a tök megpuhul. Ha még keletiesebb ízre vágyunk, tehetünk bele egy teáskanál curry port. Ha megfőtt a tök, akkor botmixerrel pépesítsük az egészet, végül öntsünk hozzá egy fél doboz kókusztejet (konzerv). Ha nincs kókusztej, akkor lehet próbálkozni kávédarálóban apróra őrölt kókuszreszelék és tejszín keverékével. Ezt jól elkeverjük a levesben, hogy finom krémes állagú legyen. Akkor jó a leves, ha enyhén csíp, kicsit édes és finoman érződik a kókusz íze. Ha nem érezzük elég édesnek, akkor tegyünk bele egy-két evőkanál barna cukrot is. Ahányszor készítem, annyiféle szokott lenni, de az alap karakterét mindig sikerül kialakítani. Nagyon finom és laktató leves. Jó kísérletezést!

A bejegyzés trackback címe:

https://teres.blog.hu/api/trackback/id/tr584872697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása