teres 2012.12.07. 12:50

Mézeskalács

Mit ér az advent mézeskalács sütés nélkül? Sokféle karácsonyi süti nélkül elvagyok, de ez sosem hiányozhat nálunk. Évek hosszú kísérletezése után pár éve megtaláltam a legjobb mézeskalács receptet, ami meg is puhul karácsonyig és nem kell a januárt a fogászaton kezdeni. Én mindig két adagot sütök, mert fele megy a fára dísznek, a másik fele pedig december folyamán simán elfogy esti tévézgetés, olvasgatás közben. Nem is mindig húzza ki az ünnepekig.

Iparművész létemre halálom a díszítés. Sokáig nyomoztam, amíg egy mézeskalácsos barátnőm egyszer elárulta a jó hab titkát. Sajnos, ettől még nálam a díszítés kimerül a csíkozásban és pöttyözésben. Mindig próbálkozom, de mindig saját kardomba dőlök. Igaz, a mérce nagyon magasan van, hiszen én tulajdonképpen olyat szeretnék csinálni, mint a kézműves vásárokban a profik. Például ilyet:

Mzeskalcs-ajndkba.jpg

De azt hiszem, ehhez újra kell születnem. Ebben a műfajban anyám és az anyósom a legnagyobb királyok: ők amolyan absztrakt expresszionista stílusban adják elő, Jackson Pollock után szabadon :) Nem görcsölnek, darabra megvan.

Mézeskalács recept

40 deka finomlisztet tálba szitálok. Adok hozzá 15 deka porcukrot, 1 mokkáskanál szódabikarbónát és 1-2 teáskanál karácsonyi fűszerkeveréket (én jó fűszeresen szeretem). Ezt összekeverem, majd adok hozzá 5 deka puha vajat, 2 tanyasi tojást és 4 evőkanál mézet. Először fakanállal összedolgozom, amíg lehet, hogy ne ragadjak tetőtől talpig, aztán folytatom a gyúrást kézzel. Amikor már egyenletes tésztánk van, akkor cipóvá formázzuk, folpackba csomagoljuk és néhány órára hidegre tesszük. Én este szoktam összegyúrni és másnap reggel sütöm meg, addig áll a tészta a hűtőben.

Lisztezett deszkán fél centi vastagra nyújtom, kiszaggatom (amit dísznek szánok, arra lyukat is csinálok). 180 fokra előmelegítem a sütőt. Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem a formákat és 10-12 perc alatt megsütöm. Aki csillogósat akar, az egy tojást verjen fel 2 deka vajjal és sütés előtt kenje meg a formák tetejét. (Én nem szoktam.) Rácson hagyom kihűlni. Ha kihűltek, kezdődhet a díszítés. A kidíszített sütiket hagyjuk száradni. Száradás után pakoljuk az egészet óvatosan fémdobozba és türelmesen várjunk, amíg megpuhul. Nekem ez csak pár nap szokott lenni.

Fénykép1330.jpg

Díszítés

A díszítéshez verjünk fel egy tojásfehérjét úgy, hogy a verés közben fokozatosan 7 evőkanál porcukrot adunk a habhoz. Lehet az arányokon kicsit változtatni úgy, hogy ha kevesebb a cukor, akkor keményebb a hab, ha több, akkor lágyabb. Attól függ, milyen fajta díszítést szeretnénk.

Fénykép1334.jpg

Karácsonyi fűszerkeverék

A fűszerkeveréket magam készítem úgy, hogy szegfűszeget, fahéjat, csillagánizst, kardamomot összedarálok kávédarálóban, majd keverek hozzá gyömbérport. Akinek mindene van darálva, az csak keverje össze. Én jó sokat szoktam csinálni és befőttesüvegben időtlen időkig eláll.

Tavaly még házikót is csináltam, de arra idén nem volt érkezésem. Talán majd jövőre.

PC240091.JPG

Fűszeres teakeverék

A karácsonyi fűszerkeverék különben nagyon közel áll az indiai fűszeres teához. Én abba még pár szem fekete borsot is szoktam rakni. A fűszerből egy teáskanálnyit teszek fél liter vízhez, amibe teszek még vagy 3-4 teáskanál fekete teát (nem filtereset, természetesen) és 3 evőkanál cukrot. Az egészet felforralom, majd öntök hozzá fél liter tejet és hagyom még egyszer felforrni. Fogyasztás előtt leszűröm és készen is van az isteni finom "masala chai". Ugyanezt csinosan kiszerelve ajándékba is el lehet készíteni. Abban viszont nem szoktam megőrölni a fűszereket (a gyömbért szeletekre vágva megszárítom), csak durván hasonló méretű darabokra igazítom és úgy keverem bele a fekete teába. Csinosításként hópehely alakú dekorcukrot tettem bele.

Fénykép1102.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://teres.blog.hu/api/trackback/id/tr824952791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása